Utdanning/forskning

Mer segregering i norsk skole


Publisert: 27. februar 2014

Funksjonshemmet ungdom som er inkludert i skolen har større sjanse for å være deltakende på den ordinære fritidsarenaen. (Illustrasjon: iStock)Funksjonshemmet ungdom som er inkludert i skolen har større sjanse for å være deltakende på den ordinære fritidsarenaen. (Illustrasjon: iStock)

Nær en fjerdedel av unge med bevegelseshemninger og sansetap får hele eller deler av sitt skoletilbud utenfor det ordinære klasserommet.

Bruken av segregerte opplæringstilbud har økt i de senere år. Jo høyere opp i klassene man kommer, jo mer segregering.

Det er den triste nyheten fra to forskningsprosjekter som skal presenteres på et lanseringsseminar i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet 4. mars.

Rapportene er gjennomført av NOVA og NTNU Samfunnsforskning.

Elevene som forskerne har intervjuet forteller at de bruker mye krefter på å tilpasse seg andre unge i skole og fritid.

Studiene støtter andre undersøkelser som viser at funksjonshemmet ungdom som er inkludert i skolen har større sjanse for å være deltakende på den ordinære fritidsarenaen.

Påmelding innen 1. mars til Grete Hjermstad. Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Program og påmelding finner du her

Kopirett © 2017 Universell Utforming. Alle rettigheter reservert.
Joomla! er fri programvare utgitt under GNU/GPL License.