Samferdsel

Et lappeteppe av transportordninger


Publisert: 07. januar 2016

Å komme seg fram og tilbake på jobben er avgjørende for å få flere funksjonshemmede ut i arbeid. Men støtteordningene er ikke brukervennlige, slår forskning fast. (Foto: Colourbox)Å komme seg fram og tilbake på jobben er avgjørende for å få flere funksjonshemmede ut i arbeid. Men støtteordningene er ikke brukervennlige, slår forskning fast. (Foto: Colourbox)Offentlige støtteordninger for transport av funksjonshemmede overlapper hverandre og får ikke flere ut i arbeid, i følge en ny rapport.

Andelen funksjonshemmede i arbeidslivet er den samme som for 20 år siden, tross avtale om inkluderende arbeidsliv.

Transport er en av faktorene som påvirker mulighetene for å kunne være i arbeid. I dag fins det mange ulike støtteordninger som skal hjelpe funksjonshemmede til å komme seg ut. Men de møter ikke behovene som brukerne har.

– Dagens ordninger utgjør et lappeteppe, der noen ordninger overlapper hverandre, mens andre ikke kan stilles sammen.

Dette sier SINTEF-forsker Kristin Ystmark til Gemini.no.
Hun er en av flere forskere ved SINTEF og Universitetet i Nordland som har forsket på muligheten for å samordne offentlige støtteordninger for transport.

Komplisert regelverk

I dag har hver transportordning sitt eget regelverk, og det må søkes spesielt for hver ordning.

Det blir ikke mindre komplisert av at de fleste støtteordningene er administrert av NAV, mens andre er fylkeskommunale og håndteres ulikt av de ulike fylkene. Noen ordninger omhandler fritidsreiser og noen gjelder reise til lege, mens andre gjelder arbeidsreiser.

For eksempel har ikke personer som får støtte til arbeidsreiser anledning til å hente barn i skole eller barnehage på vei til eller fra jobb.

– Transport er ikke den største utfordringen som funksjonshemmede har med tanke på å komme seg ut i jobb, men det kan være avgjørende for mange, sier Bjerkan.

Foreslår en samordning

Forskningen er finansiert av NAV og resultatene presenteres i en ny rapport hvor forskerne anbefaler en slik samordning.

Forskerne foreslår en nasjonal modell for å samordne de største ordningene som bilstønad, tilrettelagt transport (TT-ordningen) og arbeids- og utdanningsreiser (AU-reiser).

Kilde: Gemini.no

Kopirett © 2017 Universell Utforming. Alle rettigheter reservert.
Joomla! er fri programvare utgitt under GNU/GPL License.