Samferdsel

Østfoldbanen er blitt Norges mest moderne


Publisert: 05. september 2014

De staselige, gamle stasjonsbygningene er beholdt når Østfoldbanen nå har fått helt nye stasjonsområder. (Foto: Njål Svingheim, Jernbaneverket)De staselige, gamle stasjonsbygningene er beholdt når Østfoldbanen nå har fått helt nye stasjonsområder. (Foto: Njål Svingheim, Jernbaneverket)

Mandag morgen åpner Norges mest moderne jernbanestrekning – med universell utforming.

I løpet av 11 sommeruker har stasjonene på Østfoldbanens østre linje gjennomgått en total forvandling. Banen har nå fått landets mest moderne stasjoner – og de er blitt tilgjengelige for alle.

I sommer er alle stasjonene fra Ski til Mysen blitt totalt fornyet.

Østfoldbanens østre linje går dermed fra nedslitte og gammeldagse stasjonsområder til å få landets mest moderne stasjoner.

Bakgrunnen er egentlig at strekningen skal bli landets første med det nye felles europeiske signalsystemet ERTMS. Men når Jernbaneverket først skulle gjøre noe med stasjonene på Østre linje så var det nødvendig å gjøre det skikkelig, sier prosjektdirektør for ERTMS-utbyggingen, Jarle Rasmussen.

Dermed har linjen nå også fått gode og funksjonelle stasjonsområder som også er i stand til å takle en økende trafikkmengde i årene framover.

Alle de fem stasjonene Kråkstad, Tomter, Spydeberg, Askim og Mysen får nå sideplattformer med 250 meters lengde og en høyde på 76 cm tilpasset doble togsett. De har også fått nye spor, ny belysning, ledelinjer og informasjonsanlegg. 

Kopirett © 2017 Universell Utforming. Alle rettigheter reservert.
Joomla! er fri programvare utgitt under GNU/GPL License.