Produkter

Lyd til alle i klasserommet


Publisert: 22. desember 2015

Gründerne Fredric Staksrud Hansen og Runar Kjølle Nilsskog står bak oppfinnelsen. Simen Haugen Sollihøgda (midten) skal skrive masteroppgave om prosjektet. (Faksimile fra Byavisa) Gründerne Fredric Staksrud Hansen og Runar Kjølle Nilsskog står bak oppfinnelsen. Simen Haugen Sollihøgda (midten) skal skrive masteroppgave om prosjektet. (Faksimile fra Byavisa) Unge gründere ved NTNU, universitetet i Trondheim, står bak en oppfinnelse som øker taletydligheten i klasserommet.

Du er ny på skolen, blir sittende bakerst i klasserommet og hører dårlig hva læreren sier. Sånn kan det fortsette i mange år. Du synes skolen blir stadig kjedeligere. Og etter hvert blir du problembarnet i klassen.

Bare fordi du ikke hørte hva læreren sa.

Gründerne Fredric Staksrud Hansen og Runar Kjølle Nilsskog har utviklet en helt ny løsning som øker taletydelighet i klasserommet.

Systemet skal nå prøves ut i klasserom og undervisning.

Ifølge gründerne vil systemet deres gjøre teleslynge, headset og andre eksisterende løsninger overflødige. Dette er utstyr som ofte oppleves mer som et hinder enn som til hjelp for barn og unge.

Systemet består av en mikrofon, en forsterker og en høyttaler som kan plasseres der man ønsker.

– Vi ønsker spesielt å bedre forutsetningene for å kunne forstå det som blir sagt i undervisningssituasjonen, sier Kjølle Nilsskog til Byavisa i Trondheim.

– Skolen er pålagt å gi alle elever like rettigheter når det gjelder lyd. Å øke taletydeligheten vil motivere for læring og er den beste forutsetningene for å utnytte elevenes potensial. Taleforsterkning vil bli avgjørende for mange i skolen i fremtiden, mener oppfinneren.

Kilde: Byavisa

Kopirett © 2017 Universell Utforming. Alle rettigheter reservert.
Joomla! er fri programvare utgitt under GNU/GPL License.