Bygninger og anlegg

"Hotellkongene bryter loven"


Publisert: 09. juni 2010
Illustrasjon - hotellogoer.Illustrasjon - hotellogoer.
Plan- og bygningsloven krever at minst 10 prosent av rommene på hotellene skal være tilpasset bevegelses- og orienteringshemmede. Men det bryr hotelleierne seg lite om, ifølge en test magasinet Selvsagt! har gjort.

"Hotelleiere og byggherrer ser ut til å gi blaffen i loven på dette punktet, og kommunene lukker øynene og ser en annen vei," skriver Selvsagt!, som erfarer at alle synes å skylde på hverandre - uten vilje til å ta ansvar for lovbruddene. Magasinet har sjekket 25 tilfeldig valgte Thon- og Choice-hoteller, og funnet at minst 16 av dem bryter loven.

Det er kommunenes oppgave å føre tilsyn med og håndheve plan- og bygningsloven. Men selv om kommunene er ansvarlige og har sanksjonsmuligheter, får det ingen konsekvenser at hoteller unnlater å oppfylle lovens krav, framholder magasinet Selvsagt!, og fortsetter:

"Mens næringslivet er nøye med å følge røykeloven og skjenkeloven, brytes Plan- og bygningslovens krav om tilgjengelighet over hele landet. Hvorfor er dette teoretiske lover som ikke får praktiske konsekvenser?"

– Vi vet av erfaring at dersom man finner feil i bygg som er ferdig oppført, der det innebærer store kostnader å rette opp, er kommunene ofte ikke så handlekraftige, sier seniorrådgiver Pål-Arne Frostad Lorentzen i Kommunal- og regionaldepartementet.

Lederen av Rådet for funksjonshemmede i Kristiansand gjennom 21 år, Astrid Staalesen, mener  mange av landets hoteller mangler universell utforming og generelt er elendig tilrettelagt for bevegelseshemmede. – Det fører til at svært mange kvier seg for å reise, fordi de ikke vet om de vil fungere på et hotellrom, sier hun til Fædrelandsvennen. Etter en hotellbefaring for en tid siden sendte hun og  kommunens prosjektleder for universell utforming et skarpt brev til hotellgründer Petter A. Stordalen, som også eier hoteller i Kristiansand, om tingenes begredelige tilstand.

Den hotellkjeden som synes å ha størst fokus på universell utforming, er Scandic, som ser universell utforming som et konkurransefortrinn.  – Universell utforming handler for Scandic om å behandle også handikappede som gjester, sier Magnus Berglund, som siden 2003 har vært ansatt som kjedens fagmann på dette området. I fagtidsskriftet Horecanytt gjengis 25 av de 93 punktene som Berglund har på sin "tilgjengelighetsliste".

På nettstedet til European Network for Accessible Tourism kan du se en reportasje som CNN har sendt om Magnus Berglund og jobben hans.

Lenke til artikkelen "Papirlov uten konsekvenser" i magasinet Selvsagt!.
Kopirett © 2017 Universell Utforming. Alle rettigheter reservert.
Joomla! er fri programvare utgitt under GNU/GPL License.